Recenzia filmului ”The Tree of Life”

Posted on April 20, 2012 by

share on facebook

Această recenzie a fost publicată în Revista Go Free no.7

Pelicula lui Terrence Malick, ”The Tree of life”, câştigătoarea de laCannes a trofeului Palme d‘Or, a fost ales filmul anului 2011 de Federaţia Internaţională a Criticilor de Film (FIPRESCI). Acest film oferă imagini absolut superbe care redau cu lux de amănunte într-o explozie de culori evoluția universului: faimosul Big Bang, primul “răgnet” al unui vulcan, prima zvâcnire de viață, totul într-o rescriere a ce există, o cronicizare superbă.

Povestea filmului este interesantă și se petrece în anul 1956, într-o localitate din Texas. Protagoniștii sunt domnul și doamna O’Brien, care veghează că cei trei băieți ai lor pe nume Jack (11 ani), L.R. (9 ani) și Steve (6 ani) să aibă parte de o copilărie idilică și lipsită de griji, feriți fiind de ororile lumii exterioare și de orice acte care i-ar putea determina să își piardă inocența. Învăluit de dragostea mamei, rebelul Jack are o relație tensionată cu autoritarul lui tată, care manifestă un comportament de tip pasiv-agresiv și este capabil să reacționeze violent sau blând în același context, iar această legatură turbulentă cu domnul O’Brien își pune atât de puternic amprenta pe modul în care Jack percepe lumea încât chiar și la maturitate se lasa influențat de ea. După 8 ani, în anul 1968, familia se reunește pentru a jeli moartea lui L.R., iar viața lui Jack se schimbă pentru totdeauna. Dezamăgit și deprimat, adultul Jack se simte pierdut în lumea modernă până când găsește la marginea orașului în care locuiește ”Copacul Vieții” și are prilejul de a reflecta la evoluția Cosmosului și a omului, din momentul Big Bang-ului și respectiv al nașterii și până în momentul extincției și respectiv al morții.

Malick schimbă percepția asupra vieții, la propriu, este o încercare de a reconcilia cele mai profunde aspirații intrinseci ale speciei noastre în legătură cu fundamentalul și asprimea realității în care existăm.  Astfel apare noțiunea, îi ”dă naștere” acestei noțiuni de Dumnezeu, un concept care în ciuda tonului de film biblic, pare aproape secundar, una din ipotezele în măsură să ofere mai multă înțelegere a naturii existenței decât oricare alta. Pentru că dacă Dumnezeu este răspunsul pentru viață, atunci care este răspunsul pentru Dumnezeu? Nu doar o  spectaculoasă istorie vizuală a universului ci și o privire aruncată asupra micro-universului: omul de la nașterea sa la maturitate, o reîntoarcere a adultului Jack în  copilărie, amintiri cu familia sa de la suburbia orașului Waco.

”The Tree of Life” se desfășoară într-o liniște “de mormânt” acompaniată de-un soundtrack cu multe piese din muzica clasică, este redat simplist prin imagini perfect direcționate spre a capta atenția și pentru a da o senzație ieșită din comunul cinematografiei obișnuite. Este un film care merită văzut, care pe mine m-a impresionat foarte mult, mi-a pus multe întrebări și care mi-a creat o notă optimistă pentru absolut orice lucru, întâmplare și de ce nu chiar și o banalitate.