Filantropia ca religie globală sau cum să faci fundraising pentru oameni

Posted on April 11, 2017 by

share on facebook   

Tony Myers

Foto: Andra Camelia Cordoș

Asociația pentru Relații Comunitare a organizat și în acest an Conferința Națională de Fundraising, în perioada 5-6 aprilie, la Cluj-Napoca. Ajunsă la a 14-a ediție, conferința se adresează în special persoanelor care activează în cadrul organizațiilor nonprofit și celor care sunt interesate de domeniul fundraising-ului, creând un spațiu potrivit pentru împărtășirea de bune practici din domeniu, cât și un mediu prietenos și interactiv între donatori și fundraiseri, prin împărtășirea experiențelor din ambele perspective și posibilitatea de a crea noi legături.

Ediția din acest an a fost deschisă de Tony Myers, un expert al domeniului, cu peste 20 de ani de experiență. Cu o activitate desfășurată în diverse colțuri ale lumii, din Canada până în Australia, în ultimii șapte ani acesta s-a concentrat în special pe Europa Centrală și de Est, încheind în 2015 o campanie de fundraising de 1.2 milioane dolari în Republica Cehă.

Discursul său intitulat la început Conversația – o artă pierdută, pentru ca în final să ajungă la The New Art of Conversation, a sublFundraisinginiat atât elemente esențiale pentru meseria de fundraiser, cât și pentru relațiile noastre de zi cu zi. Tony și-a început intervenția prin a demonta mitul că fundraiserii ar fi cerșetori profesioniști:

“Da, suntem profesioniști dar nu suntem cerșetori, noi suntem privilegiați, avem privilegiul să ne aflăm acolo și să cerem bani pentru cei care nu o pot face”, astfel, actul de a cere nu mai este despre bani ci despre iubirea pentru ceilalți. Această iubire, spune Tony, este un crez universal, oriunde am merge în lume, cu orice religie ne-am întâlni vom regăsi ideea grijii și iubirii pentru ceilalți oameni, prin urmare, filantropia devine și ea o credință globală.

“Când cerem nu suntem manipulativi, fundraiser-ul nu vrea să obțină ceva pentru el ci pentru ceilalți, șefii noștri sunt de fapt oamenii aflați în nevoie, când cerem noi onorăm oamenii.“ Frica de răspunsul nu, a continuat Tony, este inutilă, fundraiser-ul trebuie să pornească la întâlniri încrezător în ideea răspunsului DA, însă, pentru ca acest da să devină realitate trebuie respectați anumiți pași.

Fundraiser-ul trebuie să-și facă temele de acasă, înainte de a lua decizia inițierii unei întâlniri. O privire atentă laDSC_0985 informațiile despre donotorul ales poate ajuta mult în atingerea scopului propus. De asemenea, structurarea informațiilor despre cauza reprezentată este la fel de importantă. Donatorul trebuie să afle exact ce se va întâmpla cu banii lui, ce schimbări va produce contribuția lui și de ce este important acest ajutor din partea sa. Atât informații raționale: date, cifre despre organizație și cauză, cât și unele emoționale: povești despre beneficiari, pot înclina răspunsul spre da.

De cele mai multe ori în relațiile noastre de zi cu zi ne asumăm rolul vorbitorului și nu mai ascultăm informațiile care ni se spun, în schimb, ca fundraiser conversațiile nu trebuie să fie despre mine, ci despre donator. Orice detaliu, de la poziția corpului, până la informații generale despre omul din fața lui, pot ajuta fundraiser-ul să obțină răspunsul dorit. Însă, asta nu înseamnă să privească donatorul ca pe un sac de bani, subliniază Tony, când se cade în capcana aceasta, răspunsul va fi nu. Donatorii trebuie tratați exact precum beneficiarii: cu respect și umanitate, doar așa se pot construi relații bazate pe încredere, iar încrederea este un punct cheie al meseriei de fundraiser.

Conferința a continuat, după acest discurs, cu o serie de ateliere facilitate de oameni cu experiență din domeniul fundraising-ului, deFR la diverse fundații și organizații din țară ce au derulat campanii de succes: SOS Satele Copiilor România, World Vision România, Fundația Principesa Margareta a României și nu numai, cât și de responsabili ai departamentelor de CSR din companii, printre care s-a numărat și Raiffeisen Bank. Participanții au putut afla cum să-și organizeze cât mai eficient baza de contacte, cum să stabilească relații de lungă durată cu donatorii sau cum să demareze campanii recurente prin SMS. Pe lângă sfaturile oferite de facilitatori, cei prezenți au împărtășit fiecare problemele de care s-au lovit de-a lungul carierei lor și soluțiile pe care le-au găsit la momentul respectiv.

În prezent, meseria de fundraiser este una din ce în ce mai apreciată și în România, fiind prezentă în Codul Muncii cu două referiri: Manager Atragere de Fonduri și Asistent manager pentru atragere de fonduri. De asemenea, pentru a ușura munca celor care doresc să intre în domeniu, Asociația pentru Relații Comunitare oferă pe site-ul lor diferite  ghiduri precum Primele 100 zile ale unui fundraiser) și sfaturi, precum și alte resurse atât pentru fundraiseri, cât și pentru organizații.

Leave a Reply