Perspective etice asupra campaniei Facebook de încurajare a donării de organe

Posted on June 25, 2013 by

share on facebook   

Perspective etice asupra campaniei Facebook de încurajare a donării de organe se intitulează prezentarea Dnei Dr.Mihaela Frunză de la Facultatea de Filosofie,  Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, pe marginea căreia se vor desfăşura discuţiile la întâlnirea de miercuri 26 iunie 2013, la ora 18, a Atelierului MULTIDISCIPLINAR ŞI INTERUNIVERSITAR (UBB – Centrul de Filosofie Aplicată şi UMF-Cluj) de Filosofie şi Antropologie Medicală, la orele 18, în clădirea Clinicii „Medicala II”, str. Clinicilor nr. 2-4, la Etajul II, Sala Bibliotecii.

Atelierul se desfăşoară sub egida Universităţii de  Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca – în colaborare cu Centrul de Filosofie Aplicată de la Facultatea de Filosofie a UBB – fiind un cadru informal de discuţii multi-şi transdiciplinare, focalizate pe chestiuni considerate ca aparţinând medicinii, dar care se află de fapt la confluenţa diferitelor specialităţi ce studiază omul (filosofia, psihologia, sociologia, antropologia, istoria, dreptul, teologia, literatura etc.). Şi care sunt rareori – sau cu prea multă precauţie – abordate în acest fel. Toate informaţiile aferente se găsesc la adresa: www.afsam.eu

Reproducem şi aici Schiţa conferinţei:

Prezentarea din această lună are la bază o cercetare întreprinsă alături de colegele mele – Judit Sándor și Enikő Demény de la Center for Ethics and Law in BiomedicineCEU, Budapesta și Beatrice Ioan – UMF Iași, finalizată cu un text publicat în volumul Public Engagement in Organ Donation and Transplantation, Pabst, Lengerich (2013).La baza investigației noastre s-a aflat încercarea de a urmări și înțelege mecanismele celei mai extinse campanii pro-donare de organe desfășurate pînă acum, și anume campania declanșată de promotorul rețelei de socializare Facebook, Mark Zuckenberg. Campania a început în 1 mai 2012 și a constat în includerea statutului de „donator de organe” pe pagina personală de Facebook a utilizatorilor din acele țări unde este posibil ca, în timpul vieții, să te înscrii ca viitor donator de organe într-un registru național de donare. Anunțul campaniei a fost primit cu entuziasm de promotorii campaniilor de donare, fiind totodată privit cu scepticism de o serie de bioeticieni.În cercetarea noastră am încercat să analizăm argumentele etice privitoare atât la beneficiile acestei campanii, cît mai ales la riscurile acesteia, considerate neglijabile de inițiatori. Am luat în considerare câteva din temele majore ale eticii transplantului, pe care această campanie le pune în discuție: chestiunea consimțământului pentru donare, a confidențialității, a anonimatului donării, a protecției datelor și a solicitării publice de organe. Am încercat să analizăm atît argumentele în favoarea campaniei, cît și obiecțiile critice formulate împotriva ei. În final, am concluzionat asupra disproporției din modul în care sunt repartizate beneficiile campaniei (în majoritate publice) și respectiv riscurilor acesteia (în majoritate private)

Comments are closed.