Tehnologia informației sau de ce ne plictisim la cursuri

Posted on February 5, 2013 by

share on facebook   

„De cele mai multe ori oboseala este generată de plictiseală. Stau cuminte în banca mea și aștept să se termine cursul. Citesc textul de pe ecran. Nu reușesc să pătrund în esența lui. Încerc să ascult profesorul, dar el face în continuu referire la prezentare. Un minut de neatenție mă aruncă pe alte meleaguri. Prezent fizic, nu și intelectual.”

Timpul petrecut la facultate este cel mai important sau, cel puțin, așa ar trebui să fie. Eficiența acestuia depinde de mai mulți factori, printre care și modul în care se ține un curs. Răspunde-ți la o întrebare simplă: la câte din cursurile la care asiști asimilezi peste 70% din materia prezentată? Evident, depinde cât de ușor te poți concentra și cât de atent ești pe parcursul orei, dar până la urmă, totul se reduce la felul în care se captează atenția studenților.

Fenomenul prin care profesorii încearcă să folosească tehnologia informației în procesul de predare devine tot mai accentuat. Este demnă de apreciere această intenție, însă, imperfecțiunile sale se manifestă tot mai mult, iar rezultatul final nu este tocmai cel așteptat.

Prezentările Power Point sunt la modă. Dacă un profesor nu folosește slide-uri, este el cumva demodat? Cu desăvârșire nu. Există discipline mai mult teoretice, la care chiar nu are rost să se folosească diapozitive. Prezența profesorului, explicațiile și comentariile lui, precum și luarea de notițe ar face cursul mult mai interactiv. Un slide plin de text mărunt, pe un fundal nepotrivit pentru a fi citit și înțeles, nu face altceva decât să-l plictisească pe student. El nu ascultă profesorul pentru că este ocupat cu transcrierea conținutului de pe slide în caiet. PPt-urile nu sunt pentru a plasa paragrafe întregi în ele, ci pentru a introduce ideile de bază, pentru a explica noțiuni care verbal expuse sunt mai dificil a fi înțelese. Imagini, scheme, grafice, scurte filmulețe, diagrame și alte intrumente prin care creierul preia mai ușor informația sunt binevenite. Cu regret, o bună parte din colegii noștri sunt prea puțin interesați de această problemă, întrucât atunci când sunt puși în situația de a elabora și prezenta un proiect/referat repetă aceeași greșeală. Iarăși slide-uri pline de text, de care studentul este 100% dependent. Nu sunt împotriva modernizării, dar ea trebuie să aducă ceva nou, ceva care să crească randamentul studenților, să îmbunătățească modul de învățare și să nu fie folosită doar pentru bifă.

Haideți să nu ne mai plictisim unii pe alții. Nu cred că vreți să reducem din dorința de a merge la ore și din așteptările pe care le avem de la facultate. Dacă tot am decis să facem o facultate , bine ar fi să valorificăm acest timp la maxim și să-l facem mai interesant, mai plin de momente „Aha! Am prin ideea!” Știu că putem fi creativi și mă întreb de ce nu o facem. Deținem secretul cunoașterii – imaginația, pe care folosind-o am ieși în fiecare zi din facultate cu mai multe decât am intrat.

Acest articol a fost publicat în Revista Go Free #9. Vezi mai multe articole scrise de tineri pentru tineri 🙂

Irina MORCOV

Comments are closed.