Referendum invalidat la Roșia Montană

Posted on December 15, 2012 by

share on facebook   

Roşia Montană/România, 13 decembrie 2013 – În 9 decembrie a fost organizat un
referendum în câteva comunităţi care ar fi afectate de reînceperea activităţilor de
minerit din judeţul Alba. În ciuda campaniilor agresive de PR ale RMGC şi în ciuda
eforturilor disperate ale RMGC de a aduce oamenii la vot, compania canadiană
nu a reuşit să îşi asigure suportul necesar pentru ca referendumul să fie validat.
În condiţiile căderilor masive de zăpadă din toată România, prezenţa la vot cu
15% mai mare la alegerile parlamentare care s-au desfăşurat în aceeaşi zi, indică o
neîncredere generală sau cel puţin un dezinteres faţă de RMGC.

Campaniile de PR reprezintă de multă vreme instrumentul pe care RMGC l-a ales
în încercarea de a-şi spăla imaginea pătată. Iată doar un exemplu: Biroul Român de
Audit Transmedia (BRAT) estimează că RMGC a cumpărat spaţiu publicitar în valoare
de 1.04 milioane de euro doar în presa scrisă, în primele 6 luni din 2011, ceea ce îl
face al treilea cel mai mare contractor de acest fel din România. Cheltuielile RMGC
sunt comparabile cu cele ale Carrefour care, în aceeaşi perioadă, a cheltuit 1.02
milioane de euro. Totuşi, prezenţa RMGC în presa scrisă este redusă în comparaţie
cu cea pe internet şi cu campaniile TV. Bugetele pentru acestea nu sunt cunoscute.
Câteva dintre spoturile TV ale RMGC au fost contestate cu succes în diverse ocazii
de către organizaţii civice din România, datorită afirmaţiilor nefondate pe care le
promovau.

Referendumul a fost contestat de către organizaţii civice din România pe diverse
temeiuri, precum anunţarea sa cu foarte puţin timp înainte de organizare, modul în
care au fost alese comunităţile unde s-a desfăşurat referendumul, lipsa mijloacelor
de informare pe care autorităţile ar fi trebuit să le asigure, lipsa spaţiului mediatic
şi a celui rezervat dezbaterilor, necesar pentru o serie de discuţii obiective. Un alt
temei pentru contestare este faptul că referendumul nu a fost legal. Potrivit celor
67 de observatori independenţi care au fost prezenţi în diverse secţii unde s-a votat
pentru referendum, localnicii au fost supuşi unor presiuni disperate în scopul de a
fi determinaţi să voteze cu RMGC. S-a organizat transport la scară largă, iar primarii
localităţilor au făcut presiuni asupra localnicilor, determinându-i să voteze pentru
RMGC.

“După toate milioanele de euro cheltuite pentru operaţiunea de greenwashing a
murdarului lor proiect minier, este uimitor pentru toată lumea să vadă că, în ciuda
pretinsului ‚copleşitor sprijin local’ pentru RMGC, banii lor nu au reuşit să-i spele pe
creier pe oameni în propriul lor teritoriu. Pentru cei cărora cultura noastră nu le este
foarte cunoscută: absenţa de la vot este obişnuită în spaţiul balcanic post-comunist.

Este unealta care le permite votanţilor să aleagă între rău şi rău şi nu are de-a face
cu condiţiile meteo. Rezultatul acestui referendum înseamnă că voinţa poporului
este mai puternică decât interesele private,” comentează Eugen David, preşedintele
Alburnus Maior.

Devenită în timp cea mai mare campanie de mediu şi socială din România, Campania

Salvaţi Roşia Montană reprezintă opoziţia faţă de proiectul minier de exploatare a
aurului propus de compania Roşia Montana Gold Corporation (RMGC). Acest proiect
ar presupune deschiderea celei mai mari mine de aur de suprafaţă din Europa, prin
distrugerea Roşiei Montane şi a unei zone importante a Munţilor Apuseni.

Asociaţia Alburnus Maior este iniţiatoarea Campaniei Salvaţi Roşia Montană.
Asociaţia a fost fondată în anul 2000 de către locuitorii şi proprietarii din Roşia
Montana care nu doresc proiectul minier peste casele, terenurile, bisericile şi
cimitirele lor şi care pledează pentru o dezvoltare durabilă a zonei.

Comments are closed.