Fotografia de produs: un domeniu muribund în România

Posted on July 23, 2012 by

share on facebook   

Zilele trecute m-am întors acasă, ca majoritatea studenților ce-și făceau veacul prin Campusul Universitar Hașdeu, iar în capul meu se ascundea o singură idee: vreau să practic fotografie de produs (să fotografiez în studio tot felul de lucruri, de la pahare până la prăjituri și cafea)! Asta am și făcut!

Mi-am desfăcut trepiedele gentil, am urcat aparatul pe trepied și am pornit la treabă, neavând o experiență în acest domeniu. Nu a trecut mult până să-mi răsară un gând: fotografia de produs, în România, este pe moarte (nu că ar fi fost vreodată altfel). Sincer, în afară de fotografia de nuntă, care se mișcă binișor, în România, nișele sunt ocupate nu neapărat de cei cu experiență, ci mai mult de cei care au fost inspirați să se apuce să “pozeze” nunți la momentul respectiv.

Fotografia de produs nu înseamă numai plasarea unui obiect pe un fundal alb, ea este arta de a “picta” cu lumină, sau altfel spus arta de a face orice produs să arate bine. Pentru asta, aparatul nu îți este suficient, ai nevoie de lumini, stative, fundaluri diversificate (de la alb până la negru), umbrele (de difuzie sau reflexie), declanșatoare radio care îi permit aparatului să comunice cu luminile, reflectoare (de la blende până la voi albe A4) și mă voi opri aici pentru că lista este foarte lungă. Ai deja un adevărat arsenal pe care trebuie să știi să-l controlezi.

Pentru cei care vor să “guste” din acest gen fotografic, dar și pentru cei care vor să iasă din monotonia vacanței sau a serviciului vă fac o recomandare, o carte a unui românaş, este vorba despre “Primii 10 pași în fotografia de produs”, carte aparținând lui Dragoș Asaftei. El explică pașii respectivi având ca bază tehnica fotografică și nu arta, asta pentru că în fotografia de produs “tehnica bate arta”.

Acum că aveți habar despre ce înseamnă fotografia de produs, vă voi ilustra prin câteva exemple realizate în ultimele două zile.

Comments (1)

 

  1. alexeevici says:

    Daca prima foto e fotografie de produs cu highlightul ala pe felia de prajitura…eu sunt popa. Apoi toate pozele cu prajiturile poate mai putin a doua sunt un pic cam cu diafragma deschisa. Imi plac paharele.
    Scott Kelby poza cu o singura sursa de lumina si acum vad milioane de beculete cam ca la Craciun. De unde naiba atata nevoie de lumina ca sa ce?