Despre profesorii care nu ne învaţă la cursuri

Posted on January 4, 2012 by

share on facebook   

Ştim cu toţii…am avut în facultate atât profesori care ne-au lăsat cu gura căscată la cursuri, sorbind informaţia pe care ne-o prezentau, cât şi profesori cu care nu ne putem mândri. Azi discutăm despre a doua categorie.

Iată şi întrebarea la care vă invit să răspundem, şi chiar vă rog să ne lasaţi comentarii cu completările şi experienţele voastre personale:

Cum reacţionează un profesor pus în situaţia de a preda un curs într-un domeniu care pare a fi nou chiar şi pentru el?

Varianta 1: îţi vorbeşte despre cu totul altceva decât despre ce ar trebui (în special despre cât de joviali şi inteligenţi sunt copiii lor – nimeni nu neagă acest lucru, dar….pe mine m-a pierdut deja);

Varianta 2: îţi lasă impresia ca e foarte interesat de tine şi de colegi, de ce faceţi voi la muncă, în timpul liber etc…ok până aici, însa 80% din timpul de predare discutaţi pe acest subiect; nu prindeţi niciodată pauza pentru că după o ora de “curs” se subînţelege că deja sunteţi obosiţi şi “vă dă liber”;

Varianta 3: îţi lasă impresia că “te înţelege”…şi tu eşti ocupat (dar mai ales el), nici tu nu vrei să te stresezi cu şcoala (dar mai ales, nici el nu vrea să te oblige să faci ce nu-ţi place). Din punctul lui de vedere avem deja o situaţie win-win (el nu e vinovat că cineva i-a băgat pe gât cursul cu denumiri pompoase care parcă se aseamănă cu specializarea lui de bază, aşa că trebuie să fie înţelegere reciprocă).

Varianta 4: Să-i zicem “scuza academică” … “mi-am pregătit atâtea pentru acest curs…dar până la urmă am renunţat şi m-am gândit la o variantă mai simplă (etc).”… (variantă care cu siguranţă va fi pe placul mediocrităţii sau să zicem, pe placul celor care deja s-au complăcut şi acceptă fără comentarii ceea ce li se “vinde” …completare proprie) . Omul şi-a pregătit şi syllabus (dar din aceleaşi motive nu mai are sens să îl vezi şi tu), şi atâtea altele.

Binenînţeles, entuziasmul său din primul an în care a predat acel curs nu mai poate fi acelaşi….el a încercat, dar chiar nu a avut cu cine şi noi trebuie să îl înţelegem…

Varianta 5: La întrebarea “Aţi lucrat în acest domeniu?” (despre care ar trebui să fie cursul) răspunsul este (logic) evaziv sau după cum vă aşteptaţi – R: “Nu, DAR…(şi aici urmează multe realizări, altele decât cele care te interesau pe tine iniţial. Înţeleg, încearcă să ne câştige încrederea şi respectul, dacă chiar vrea, nu ne costa nimic, nu neagă nimeni că nu e bun în sfera lui de specialitate, însă aveam alte aşteptări de la curs). Ce-i drept, cu domeniul are tangenţe, atât doar ca el predă de fapt la alte facultăţi de obicei. Oricum, nu recomand să puneţi întrebarea de la începutul paragrafului, decât dacă sunteţi perfect conştienţi de urmările pe care le poate implica.

Variante mai exista, probabil mă mai ajutaţi voi cu câteva….

Nota: Formula fericirii de-nceput de semestru universitar: nu te înarma cu aşteptări prea mari de la cursuri şi nu vei cunoaşte dezamagirea!

PS: Dezinteresul studentului pentru studiu poate fi un efect al acestui mod de desfăşurare a procesului academic.

 

Andra Cordoş

Comments (1)

 

  1. Baul says:

    Pe bune ca am trait pe pielea mea ce scrie in articolul asta. La Studii Europene, profesorul Paun preda acelasi curs de structura si organizare in UE la orice student pe care il prinde… Indiferent de specializarea la care esti, trebuie sa fii supus tirului de materie pe care “specialistul” o poate preda. Eu personal studiez management educational. Nu are absolut nimic in comun specializarea pe care o urmez cu materia profesorului Paun, insa, “unde-i lege, nu-i tocmeala!”, drept urmare, profesorul Paun a monologat intr-un mod ambiental placut timp de un semestru… jumatate pe banii mei, jumatate pe banii statului… degeaba 😉